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Über diesen Blog
Urban Media – digitale Medien im öffentlichen Raum – durchdringen immer weitere Bereiche des urbanen Lebens und verändern das Gesicht unserer Städte. Dieser Blog entstand aus einem Forschungsprojekts, das an der Hochschule Luzern mit Unterstützung der KTI Kommission für Bildung und Innovation 2004 – 2006 realisiert wurde. Der Blog geht den gestalterischen und betriebswirtschaftlichen Grundlagen der Bewegtbildkommunikation nach und stellt Fragen nach der Wechselwirkung zwischen narrativem (kommunikativem, medialem), materiellem (architektonischem, städtebaulichem) und sozialem (kulturellem, gesellschaftlichem) Raum.
About this blog
Urban Media – digital media in public space – penetrate more and more aspects of urban life and change the face of our cities. This blog emerged in the afterplay of a research project, which at Lucerne School with the support of CTI Commission on Education and Innovation 2004 – 2006. The blog explores the creative, technicological and economic foundations of visual media in public space for brand and marketing goals and raises questions concerning the interaction between narrative (communicative, medial), material (architectural, urban) and social (cultural, social) space.
Über/ About Ursula Stalder
is a senior researcher/ lecturer at Lucerne University of Applied Sciences and Arts (School of Business). She specialises in exploring means and effects of digital media for brands, organisations and communities. In 2012, she co-founded and managed Zurich-based Achtgrad AG, a consulting agency specialising in Online Communications and Design. Ursula Stalder was born 1966 in Basel and finished her studies in science of mass communications and linguistics at University of Zurich.
Kontakt/ Contact:
Ursula Stalder, lic. phil. I, Prof.
Lucerne University of Applied Sciences and Arts Lucerne – School of Business
Zentralstrasse 9, CH-6002 Lucerne, Switzerland
T: +41 41 228 99 49
E: ursula.stalder@hslu.ch
Wichtigste Publikation – Most import publications
- Stalder, Ursula (2013): Als ob die Wirklichkeit verdoppelt würde – Digitale Out-of-Home-Medien an der Schnittstelle zwischen konkreten Orten und virtuellen Welten. Kodikas/Code Ars Semeiotica Vol. 34, No.3/4, Juli/ Dec 2011, Hrsg. von Ernest W.B. Hess-Lüttich & Daniel H. Rellstab, S.303-327. (PDF, in german)
- Haeusler, M. Hank/ Tomitsch, Martin, Tscherteu, Gernot (2012): New Media Facades – A Global Survey. Interview with Ursula Stalder. Ludwigsburg: av edition, p. 224-226.
- Stalder, Ursula (2012): Crossmedia Campaigns in Public Space – On Real, Virtual and Symbolic Spaces. In: Pop, Susa/ Tscherteu, Gernot/ Stalder, Ursula/ Struppek, Mirjam (Eds.)(2012): Urban Media Cultures. Ludwigsburg: av edition, p. 234-241 (english version)/ p. 420-425. (PDF, in english)
- Pop, Susa/ Tscherteu, Gernot/ Stalder, Ursula/ Struppek, Mirjam (Eds.)(2012): Urban Media Cultures. English & german, Ludwigsburg: av edition. (Amazon-Link)
- Stalder, Ursula (2011): Bilder in Bewegung. MediaPlanet No. 2 (Dezember 2011), S. 2. (PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2011): Live/Realtime/Adhoc – Echtzeit im öffentlichen Raum?». Konferenz «Inside/Out-of-Home 2011», Luzern, 11. November 2011.
- Stalder, Ursula (2011): Mediatisierte Welten – Gestaltung und Wirkung digitaler (Online-)Medien im öffentlichen Raum. 13. Int. Semiotik-Kongress 2011, Potsdam, 12.-16. Oktober.
- Stalder, Ursula (2011): Digital Out-of-Home Media: Means and Effects of Digital Media in Public Space. In: Müller, Jörg/ Alt, Florian/ Michelis, Daniel (Hg.): Pervasive Advertising. HCI Human-Computer Interaction Series. London: Springer, S. 31-56. (PDF, in english).
- Stalder, Ursula (2011): Out-of-Home-Displays – Trends, Formen, Chancen für das Pervasive Marketing. Konferenz Innovationsforum Urban Screens, 25./26. Mai 2011, Berlin.
- Stalder, Ursula (2011): Out-of-Home-Displays – Gestaltung und Wirkung digitaler (Online-) Medien im öffentlichen Raum. Jahrestagung SGKM Schweizerische Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft, 8./9. April, Basel (Thema: Bild – Kommunikation – Medien).(PDF, in german)
- Stalder, Ursula/ Boenigk, Michael (2010): Out-of-Home-Displays – Anwendungstypen und markenstrategisches Potential. In: Steinmann, Cary (Hg.): Evolution der Informationsgesellschaft. Markenkommunikation im Spannungsfeld der neuen Medien. Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation. Band 16. Wiesbaden: VS Research. PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2010): Die Stadt als Schauplatz der Mediatisierung des Alltags. Konferenz “Inside Out-of-Home-Displays“, 17. November 2010 (Thema: Interaktion – Interaktivität – interaktive Erlebnisse?), Institut für Kommunikation und Marketing, Hochschule Luzern – Wirtschaft, Luzern.
- Stalder, Ursula (2010): «Erlebnis und Atmosphäre: Digitale Out-of-Home-Medien». MediaPlanet, No. 1 (Sept. 2010), S. 14.
- Stalder, Ursula/ Boenigk, Michael (2009): «Out-of-Home-Displays: Digitale Markenkommunikation im öffentlichen Raum». Medien Journal, Vol. 2009, No. 1. (PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2008): «Out-of-Home-Displays: Media @ work». Panel presentation, Media facade conference, Berlin, 17. – 18. October.
- Stalder, Ursula (2006): «Out-of-Home-Displays wirkungsvoll einsetzen». Marketing & Kommunikation, Vol. 2006, No. 1, p. 61-63.
- Stalder, Ursula (2005): «Poetic Fiction – eine neue Einkaufserfahrung». GDI «Impuls», Sept. 2005, p. 90-93. (PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2005): «Effective ad creatives». Avanti Screenmedia (Ed.): Annual Research Report 2005
- Stalder, Ursula (2005): «Out-of-Home-Displays: Mediengestaltung und -wirkung im öffentlichen Raum». GDI Impuls, Vol. 2005, No. 2, p. 17-23. (PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2005): «Super Market TV: Means and effects of (good) design». Workshop paper, GDI Multichannel Conference, 19. – 20. May. (PDF, in english)
- Stalder, Ursula/ Müller, Robert/ Häfliger, Erich (2005): «Out-of-Home-Displays: Wie und warum Gestaltung wirkt». Brochure. (PDF, in german)
- Stalder, Ursula (2005): «Gestaltung und Wirkung von Out-of-Home-Displays». Hochschule Luzern (Ed.): Forschungsbericht 2004, p. 23-24. (PDF, in german)